Eerste stage week - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Mike Zaanen - WaarBenJij.nu Eerste stage week - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Mike Zaanen - WaarBenJij.nu

Eerste stage week

Door: Mike van Zaanen

Blijf op de hoogte en volg Mike

24 Februari 2015 | Ghana, Golokuati

In het vorige reisverslag heb ik jullie verschillen op genoemd die ik heb gemerkt in de eerste week die ik hier verbleven heb. In middels is de tweede week achter de rug, ik ben begonnen aan de mijn stage. De stage die ik ga lopen is in het Margaret Marquart Catholic Hospital in Kpando.
De eerste dag heb ik mee gelopen op de medical ward, dit is een afdeling waar volwassene komen met problemen die niet-chirurgisch opgelost dienen te worden. Verschillende patiënten lagen op de afdeling, veel ziektebeelden als malaria, bloedanemie, tuberculose, diabetes en hypertensie. Opvallend was dat de vrouwen gescheiden lagen van de mannen, de familie de zorg voor de patiënt houdt ( op gebied van wassen, eten en drinken) en dat de verpleegkundigen niks uitvoeren alleen op order van de arts.
De tweede dag begon met een ochtendceremonie op het binnen hof, om half 8 kwam al het personeel bij een om de dag te beginnen en god te bedanken voor deze nieuwe dag. Hierna werd alles verspreid over de afdeling. Deze dag zijn we meegegaan naar de children ward, dit is de afdeling voor kinderen, vanaf de geboorte tot aan 18 jaar. De dag verliep snel, ook al was het rustig op de afdeling. Vandaag was het opvallend dat de dokters hier heel graag dingen vertellen aan de verpleegkundigen over de ziektebeelden en dat alles wat je doet en vraagt goed is.
De derde dag, na de ceremoniële dag opstart, zijn we naar de Labor en Maternity ward gegaan. Dit is de afdeling voor zwangere en bevallende vrouwen. Zeer vriendelijk personeel liet ons de afdeling zien en legde ons een hoop uit over hoe het daar te werk gaat. Na dat er een keizersnede was geweest kwam er met spoed een baby de afdeling op en die werd gereanimeerd in ons bij zijn, gelukkig heeft de baby het wel gehaald.
Als laatste en vierde dag van de stageweek zijn we naar de HIV / aids clinic gegaan, hier komen de patiënten die besmet zijn met HIV voor controle en voor hun medicatie, na de intake van alle patiënten te hebben gedaan en nog even bij de arts gezeten te hebben, zijn we naar huis gegaan en heb ik Chris ontmoet. Dit is een Ghanese jongen waar ik van te voren al contact mee had, we zijn met de studenten en Chris naar Hohoe gereden, hier was een opening van een nieuwe bar. Verbaasd keken we op toen er pizza’s op de tafel stonden, zonder twijfel hebben we er allemaal gelijk een besteld! Na vrijdag rustig opgestaan te zijn, zijn Anouk en ik naar de rivier gelopen in het dorp. Hier hebben we Ben ontmoet, Ben is een Ghanees die palmolie maakt. Hij vertelde vol trots over zijn werk, stelde ons voor aan zijn hele familie en liet ons mooie plekjes in het gebied zien. Super aardige jongen!
Zaterdagochtend vroeg hebben we meegedaan aan de healthwalk, dit is een initiatief van de fysiotherapeuten in Hohoe, ’s ochtends vroeg om 06.00 hebben we verzameld om 5 kilometer met 100 man te lopen, vervolgens kregen we educatie over gezond bewegen. Dit was erg leuk om te doen.
Zondag hebben we de Chief van golokuati ontmoet, in Ghana heeft elk dorp een Chief, dit is een soort dorp oudste en is een symbool voor een dorp. Na ons netjes voor gesteld te hebben en hem een flesje drank cadeau gegeven te hebben, hebben we de week rustig afgesloten!

  • 25 Februari 2015 - 00:04

    Sigrid:

    Dat klinkt echt super Mike, zie je wel je hebt helemaal geen rijd voor heimwee ;-) Geniet ervan en tot het volgende verslag!

  • 25 Februari 2015 - 00:04

    Sigrid:

    Dat klinkt echt super Mike, zie je wel je hebt helemaal geen rijd voor heimwee ;-) Geniet ervan en tot het volgende verslag!

  • 25 Februari 2015 - 00:04

    Sigrid:

    Dat klinkt echt super Mike, zie je wel je hebt helemaal geen rijd voor heimwee ;-) Geniet ervan en tot het volgende verslag!

  • 26 Februari 2015 - 20:03

    Avanzaanen:

    Mike wat een belevenis wat leer je veel ,ik geniet ervan heel veel groeten

  • 26 Februari 2015 - 20:07

    Ans Van Zaanen:

    Mike wat een belevenis.wat leer je veel goed hoor ,bedankt voor je duidelijke verslag ik geniet ervan groeten hier leef ik met je mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Golokuati

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2015

Familie visite :D

31 Maart 2015

alweer bijna halverwege

10 Maart 2015

akwaabaa ( halloo)

24 Februari 2015

Eerste stage week

24 Februari 2015

Eerste stage week
Mike

Actief sinds 11 Feb. 2015
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 3961

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: